[fusion_builder_container hundred_percent=”no” equal_height_columns=”no” menu_anchor=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” background_color=”” background_image=”” background_position=”center center” background_repeat=”no-repeat” fade=”no” background_parallax=”none” enable_mobile=”no” parallax_speed=”0.3″ video_mp4=”” video_webm=”” video_ogv=”” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_loop=”yes” video_mute=”yes” overlay_color=”” overlay_opacity=”0.5″ video_preview_image=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” margin_top=”” margin_bottom=”” padding_top=”20px” padding_right=”” padding_bottom=”20px” padding_left=””][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ layout=”1_1″ spacing=”” center_content=”no” hover_type=”none” link=”” min_height=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” background_color=”” background_image=”” background_position=”left top” background_repeat=”no-repeat” border_size=”0″ border_color=”” border_style=”solid” border_position=”all” padding=”” dimension_margin=”” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″ animation_offset=”” last=”no”][fusion_text]
Lees- en spellingsproblemen en dyslexie
Het woord dyslexie komt uit het Grieks: dys = afwijkend of verstoord, lexis = woord.
Het is een verzamelnaam en de meest gebruikte definitie luidt:
Dyslexie is een stoornis die gekenmerkt wordt door een hardnekkig probleem met het aanleren en/of vlot toepassen van het lezen en/of het spellen op woordniveau.
Uit:Diagnose en behandeling van Dyslexie ;brochure van Stichting DyslexieNederland, geheel herziene versie 2008
Logopedisten zijn vaak al in een vroeg stadium betrokken bij kinderen met dyslexie. Die zijn soms nog niet in het leerproces vastgelopen, maar vertonen al wel risicofactoren. Een vroege adequate begeleiding kan dyslexie weliswaar niet voorkomen, maar verkleint wel de uitingsvorm ervan. Logopedie omvat specifieke kennis over fonologie (klankleer) en oproepsnelheid die nauw samenhangt met diagnostiek enbegeleiding.
Voor meer informatie over dyslexie zie:
https://www.zorgwijzer.nl/zorgwijzers/dyslexie
www.stichtingdyslexienederland.nl
www.logopedie.nl
Behandeling
Wij vinden het belangrijk om samen met een kind te beslissen over zijn behandeling: wat wil hij/zij leren? En hoe pakken we dat aan? Verder moet er goed overleg mogelijk zijn met de omgeving van de leerling: ouders,school en evt. andere hulpverleners.De visie van onze praktijk met betrekking kinderen met lees- en/of spellingsproblemen/dyslexie luidt:Kinderen (en volwassenen) moeten in staat gesteld worden in onderwijs, werk en sociale contacten niet of ten minste zo min mogelijkgehinderd te worden door hun dyslexie.Onze missie luidt:Wij willen kinderen met lees- en/of spellingsproblemen/dyslexie op maat ondersteunen door het optimaliseren, remediëren en zo nodig compenseren van de mogelijkheden van het kind, zowel op didactisch niveau als sociaal/emotioneel niveau. Ons doel is, dat zij als competente lezer/speller (met indien nodig gebruik making van hulpmiddelen) instaat zijn zelf keuzes te maken betreffende scholing en werk op grond van hun capaciteiten en daarbij niet, of ten minste zo min mogelijk worden gehinderd,door hun beperkingen op het gebiedvan lezen en spellen en samenhangende sociaal emotionele gevolgen.
Vergoeding
Per 1 januari 2009 is de vergoeding van diagnose en behandeling van ernstige,enkelvoudige dyslexie opgenomen in het basispakket van de zorgverzekering. Vanaf 1 januari 2010 geldt de vergoeding voor leerlingen die in 2010 zeven, acht of negen jaar oud zijn, waarbij al is gebleken dat extra hulp op school niet voldoende heeft geholpen en waarvan de school vermoedt dat er sprake is van ernstige, enkelvoudige dyslexie
Het Protocol Dyslexie Diagnostiek & Behandeling (voor de Zorg) geeft aan dat diagnostiek en behandeling plaats moeten vinden onder eindverantwoordelijkheid van een gekwalificeerd gedragswetenschapper. Dit is een gekwalificeerde Gezondheidszorgpsycholoog (WetBIG), Kinder- en Jeugdpsycholoog (NIP) of Orthopedagoog-Generalist (NVO). Deze professionals zijn in staat en bekwaam om conform het protocol vast te stellen of er sprake is van ernstige, enkelvoudige dyslexie zoals bedoeld in dezevergoedingsregeling. Indien de behandeling plaatsvindt in een multidisciplinairteam (met o.a. remedial teachers en logopedisten), dan gebeurt dit ondereindveranwoordelijkheid van een van de bovengenoemde gekwalificeerde gedragswetenschappers.(zie ook: www.kwaliteitsinstituutdyslexie.nl)
Onze praktijk maakt deel uit van zo’n multidisciplinair team, namelijk DCK (Dyslexie Centrum Kennemerland.
Dit collectief heeft het keurmerk ontvangen van het kwaliteitsinstituut dyslexie.Dit kwaliteitskeurmerk mag alleen gevoerd worden door behandelaren die als erkend dyslexiebehandelaar door hetKwaliteitsinstituut Dyslexie zijn geaccrediteerd en geregistreerd. Met dit keurmerk voldoen wij aan de eisen zoals gesteld in het Protocol Dyslexie Diagnose en Behandeling.
Het kan zijn dat zorgverzekeraars in hun polisvoorwaarden naderevoorwaarden stellen. Deze kunnen voortvloeien uit, of samenhangen met de contracten die zorgverzekeraars met zorgaanbieders hebben afgesloten. Het is voor ouders daarom van belang de polisvoorwaarden van hun zorgverzekering hierop goed na te kijken. Indien uw kind niet voor vergoeding van diagnose en behandeling in aanmerking komt, kunt u proberen de kosten van dyslexie als bijzondere uitgaven af te trekken van de belasting. Kunt u de kosten met uw inkomen niet dragen, dan kunt u bij de gemeente soms een beroep doen op de bijzondere bijstand. Kijk voor meer informatie op de site www.steunpuntdyslexie.nl
[/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]